4.oktober 2011

This slideshow requires JavaScript.

I går kveld dro jeg og datteren på 10 langt inn i ville skogen. Høljedalen i Trysil kommune. Her er det et langt vassdrag med et mektig villmarksterreng rundt. Det var så deilig å være der igjen, skogens stillhet og omfavnelse, ønsket meg velkommen tilbake. Det er noe spesielt med Trysil skogen, den er stor, den er mektig, den er rolig, den er god. De langstrakte myrområdene, de stille vannene, dyrelivet. Det spesielle lyset som en kveldsstund som denne legger seg som en rolig velsignelse over kropp og sjel. Jeg lengter etter dette når jeg går der nede i byen, og i går ble det så sterkt at når jeg sitter her og skriver nå, presser tårene på. Det er i dette terrenget jeg har lært å bli glad i naturen, helt siden min far og onkel tok meg med på lange skogsturer som barn. Ja av og til var både mor og tante med også, multesanking, fiske, mange historier fra en svunnen tid. Dog har jeg alltid bare vært en gjest i disse store skogene, en hytte gjest, en ferie gjest, men terrenget har boret seg inn i sjela mi. Jeg har lest Einar Skjæråsens diktning, Haldis Moren Vesaas diktning og Oskar Bråten, alle med røtter i Trysil. Det er noe godt og folkelig over denne bygda, og det er godt å komme i skogen. Hvor mange kroner er dette verd? 950 000?, 1 million? Jeg tror ikke at det går an å verdsette dette. Nettopp fordi det denne unike naturen gir sjela, er mer verdt enn de kronene mennesker klarer å regne. Det kan ikke måles i penger. Derfor må jeg prøve å bevare dette.

~ av elibrager den 05/10/2011.

Én kommentar to “4.oktober 2011”

  1. Underbart! Gillar verkligen de abstrakta bilderna! Toppenfint!

Legg igjen en kommentar

 
