22.juli 2011

Sorgfull dag

Vi kjørte hjem fra Gøteborg i går etter flotte dager i Danmark. Da ringte telefonen, det var min sønn som for tiden oppholder seg i Spania, han var rimelig bekymret for oss og sa at det hadde vært terrorangrep i Oslo. Vi ante ingenting og ble jo veldig overrasket. Det ble å søke på radioen for å finne nyheter fra Norge, endelig fikk vi gjennomslag på NRK P1, selv i Sverige. Vi ble mer og mer sjokkerte ettersom nyhetene for alvor gikk opp  for oss. Meldinger begynte å komme inn, er alt i orden meldinger. Jeg var bekymret for mine kollegaer, vi jobber jo ikke langt unna regjeringskvartalet. Heldigvis hadde alt gått bra der.

Det er veldig uvirkelig at dette kan skje i Norge, både regjeringskvartalet med bygninger rundt og så en massakre på Utøya. All ekstremisme er veldig farlig, og når sånt som dette skjer, føler et vanlig menneske seg veldig hjelpeløs, vi blir sjokkerte. Det å være redd er nærliggende, men jeg tenker at redsel vil ødelegge våre demokratiske verdier. Verdiene til Arbeiderpartiet, til AUF og andre politiske partier som verner om demokratiet er de beste verdier vi som et samfunn kan ha. Vi er et fritt land, et fritt folk som kan tenke og mene det vi vil, det er veldig viktig at vi fortsetter med det. Det er viktig at diskriminering av minoriteter ikke får lov til å komme til overflaten. Det er viktig at all form for rasisme, nazisme og fanatiske grupperinger av alle slag ikke får lov til å diktere oss som nasjon. Etter dette må vi styrke demokratiet og åpenheten i samfunnet, vi må ikke la oss kneble. Jeg har aldri drevet politikk, men jeg har alltid vært veldig stolt av å bo i Norge, nettopp på grunn av demokratiet. På grunn av den åpenhet som er i det norske samfunn, den trygghet som det har vært å vokse opp å bo i et fritt og godt land. Vi må fortsette å engasjere oss i politikk, i organisasjons virksomhet som fremmer demokratiske krefter og vi må bringe videre til våre barn et land som er tuftet på demokrati og frihet. I dag er jeg en AUFer, i dag støtter jeg Arbeiderpartiet, i dag går alle mine tanker til pårørende og til oss nordmenn, vi skal fortsette å kjempe for våre verdier også som enkeltmennesker.

~ av elibrager den 23/07/2011.

Legg igjen en kommentar

 
