11.april 2011 Blåveisvariasjoner

Varjasjon 1

Variasjon 2

Variasjon 3

 

Blåveispiken

(tekst: Arne Paasche Aasen)

Jeg går og rusler på Ringerike,

på stille stier jeg sjelden går

da kommer mot meg en liten pike

en lubben unge på fem, seks år.

 

Hun bærer blåveis i sine hender

den første hilsen fra jordens muld

hun møter meg som en venn hun kjenner

og står og smiler så tillitsfull.

 

Hun spør meg barnslig om jeg vil ha dem

for hun har plukket dem nettopp nå,

så hvis jeg vil kan jeg bare ta dem

sier hennes øyne de store blå.

 

Så god en gave har ingen gitt meg

som denne dunbløte barnehånd,

hun får noen penger så hun kan kjøpe

til sine lokker et silkebånd.

 

Hun løper fra meg med smil i blikket

hun danser lykklig på vårens vei

hun løper fra meg, men aner ikke

at det var hun som var god mot meg.

~ av elibrager den 12/04/2011.

Én kommentar to “11.april 2011 Blåveisvariasjoner”

  1. I dag tidlig var jeg på Ringerike med mine tanker.Satt og drømte meg tilbake til de vårene jeg var der nede for og fotografere blåveis
    .Så slår jeg opp på din blogg.Ja her var det virkelig en hilsen fra Ringerike,våren og blåveis. Helt spesielt,fine bilder.

Legg igjen en kommentar

 
