6. mars 2011

Seier´n er vår, seier´n er vår, vi har vunnet, seier´n er vår

Min yngste datter gikk for seier i kollen på 5 mila.  Og det var det mange andre som gjorde også. Vi fikk knapt parkert ved Sognsvann, og det var rene folkevandringen opp alle bakkene mot Frogneseteren. Det var bare helt utrolig gøy. Mange blide mennesker med godt humør. Vaiende flagg og en utrolig stemning som jeg knapt har sett maken til Det måtte være under OL på Lillehammer da. Det var tett i tett med folk langs løypa, bølgen ble tatt gang på gang, folk hadde ligget ute flere dager i telt. Jeg kan ikke for det, men jeg elsker det. Selv om jeg er et naturmenneske som også liker å oppsøke fred og ro i skogen, være på utkikk etter dyr og fugler, så kan jeg bare ikke gå glipp av slike anledninger som et slikt arrangement som VM på ski er. Det liksom rusker opp skikkelig i den norske folkesjela, vi står samlet om landet vårt, om våres tradisjoner, om flagget vårt. Det høres kanskje vel patriotisk ut, men her var det patriotisme så det suste. Godt var det, en skikkelig vitamininnsprøytning. Dette må jo bare være en ny giv for langrennssporten. Ungdom som kun har holdt til i slalombakkene fikk seg kanskje en oppvåker, det går an å ha det gøy på bortoverski også. Jeg tror at dette arrangementet også har vært en vitaminnsprøytning for skiidretten her til lands.Og det er bra! Ikke alle kan bli en Therese Johaug, Marit Bjørgen eller Petter Nortug, men ungene kan bli glad i å komme seg ut, trene, bruke kroppen og bli glad i natur og friluftsliv. Slike arrangementer er med på å fremme den type aktivitet. Og er det noe vi trenger, så er det jo nettopp det.

 

~ av elibrager den 08/03/2011.

Legg igjen en kommentar

 
