26. februar 2011

På vei til nøtta

Vinterferien nærmer seg slutten, men jeg bare måtte ha en fotoøkt i dag og. Det ble et minnekort fullt med fuglebilder, men etter mye sletting sitter jeg igjen med 100 bilder. Det er vel også sikkert for mye. Det har blitt mye fugler denne vinterferien, og det er fascinerende å følge dem. De er hele tiden travelt opptatt med å hente seg mat, og de enser meg omtrent ikke. Det er mest meiser som har vært innom brettet. Kjøttmeisen er i klart flertall, så kommer blåmeisen som en god nummer to. I dag var det også granmeis her. Av og til kommer en liten Gråsisik og hilser på. Den er veldig forsiktig i forhold til de andre. Spettmeisen er overlegen dem alle. Når den kommer spretter de andre unna. Spettmeisen gir også mye lyd fra seg, og kan sitte lenge å spise, rote i frøene og søle dem utover bakken. Plutselig kan alle fuglene bare forsvinne, da er det flaggspetten som kommer. Den er kongen. Han er veldig glad i spekket som jeg har hengt ut. Når den først sitter der, kan den sitte der lenge og de andre småfuglene kommer tilbake og forsyner seg ivrig av solsikkefrøene og meisebollene. Jeg savner dompappen. Den skulle jeg gjerne sett mer av. Akkurat som den ikke vil være her. Det har vel kanskje noe med vegetasjonen å gjøre. Det er ren meditasjon å følge med på disse små fjærdottene. De er artige og etterhvert lærer man de forskjellige å kjenne. Det kan være fargenyanser, og forskjellige plasser som de har som vane å sette seg på. Fuglelydene begynner jeg også sakte å lære å kjenne. Så dette er artig.

~ av elibrager den 26/02/2011.

Legg igjen en kommentar

 
